اکسیوس: حزب‌الله از ایران درخواست کرده بود به اسرائیل حمله کند، اما ایران نپذیرفت

مقام‌های ایرانی به حزب‌الله گفته‌اند که «زمان مناسبی» برای حمله به اسرائیل نیست

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی‌ــ khamenei.ir

در شرایطی که درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل تشدید شده است، دو مقام اسرائیل و یک دیپلمات غربی به اکسیوس گفته‌اند که حزب‌الله در روزهای اخیر از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده بود تا حمله‌ای علیه اسرائیل صورت دهد، اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این اقدام خودداری کرده است.

علت اهمیت حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل از این جهت است که منطقه را به‌شدت بی‌ثبات‌تر خواهد کرد و احتمالا پای آمریکا را به درگیری می‌کشاند.

به گفته دو مقام اسرائیلی، مقام‌های ایرانی به حزب‌الله گفته‌اند که «زمان مناسبی» برای حمله به اسرائیل نیست زیرا مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، در حال حاضر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکیان در نشست خبری روز دوشنبه در نیویورک گفت اسرائیل طرفی است که به‌دنبال جنگ گسترده‌تر در منطقه است و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد در این «تله» بیفتد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که دستورالعمل کابینه امنیتی به ارتش اسرائیل این است که از اقدام‌هایی که به جمهوری اسلامی دلیل یا بهانه‌ای برای پیوستن به درگیری بدهد خودداری کنند.

در دو هفته اخیر، حزب‌الله و اسرائیل شدیدترین درگیری از جنگ سال ۲۰۰۶ به این سو را داشته‌اند، و شماری از فرماندهان ارشد حزب‌الله کشته شده‌اند. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که بخش بزرگی از زرادخانه موشکی و راکتی این گروه شبه‌نظامی نابود شده است.

دو مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی به اکسیوس گفتند که اطلاعات آمریکا و اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله در روزهای اخیر با جمهوری اسلامی تماس گرفته و از طرف ایرانی خواسته است در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران اقدام به حمله‌ای تلافی‌جویانه کند.

جمهوری اسلامی وعده داده بود که به ترور هنیه پاسخ دهد. به‌رغم نگرانی از یک حمله موشکی و پهپادی دیگر از جانب تهران، دو ماه از ترور هنیه گذشته و جمهوری اسلامی پاسخی نداده است.

به گزارش اکسیوس، مقام‌های ایرانی در گفت‌و‌گوهای اخیرشان با حزب‌الله در مورد پیوستن به جنگ با اسرائیل در برهه زمانی کنونی ابراز تردید کرده‌اند و پاسخ مثبتی نداده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش، یوآو گالانت، در مورد احتمال مشارکت مستقیم ایران در درگیری‌های لبنان صحبت کرد.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت آستین به گالانت تاکید کرده بود که «آمریکا همچنان آماده محافظت از نیروها و کارکنان آمریکایی است و مصمم است تا از سوءاستفاده بازیگران منطقه‌ای از شرایط یا گسترش جنگ ممانعت کند».

پزشکیان روز دوشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت ایران نمی‌خواهد لبنان به یک غزه دیگر تبدیل شود و بر حمایت از حز‌ب‌الله تاکید کرد.

او گفت: «حزب‌الله نمی‌تواند به‌تنهایی مقابل کشوری بایستد که از جانب کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا حمایت می‌شود.»